Oxenfree

Jag har spelat ett spel som heter Oxenfree.

Det är ett såntdär spel där man får välja vad man ska säga, om man vill säga något alls. Lite som Firewatch, där själva spelet är en relation. 

Man är Alex, som tillsammans med sina vänner, åker ut till en ö för att festa, och övernatta. 

Såklart börjar ju saker balla ur. Man får kontakt med någon genom en kom-radio man har med sig. Och spelet blir bara skummare och skummare för varje del man gör.


Jag är inne på andra vändan nu. Många spel är ju sådana att dom är samma. Eller förstår ni vad jag menar? Spelar man spelet igen får man samma val. Lite så är det väl kanske, men eftersom man för det mesta håller konversationer så kan man ju välja att säga något annat. 

Namnet var jag fundersam över, vad är oxenfree egentligen? Kollade upp det och det vettigaste svaret jag fick var att det hör till den engelska (amerikanska?) versionen av kurragömma. När letaren ger upp, ropar han eller hon ut ‘olly olly oxen free’ vilket betyder att de som fortfarande är gömda kan komma fram utan att förlora leken. Passande namnval, egentligen. 

Spelet kom först ut till PC och konsol i början av 2016 men har släppts till mobila enheter nu för några veckor sedan. 

Jag tyckte det var asball, lite äventyr, lite skräck, lite allt möjligt, men det jag föll mest för var karaktärerna, och att man på samma sätt som i Life is Strange fastnar för relationerna som man själv är delaktig i. 

Lämna en kommentar